ápr
25

VW Csodabogár - 70 éve kiskedvenc

Címkék: kult | Szerző: Pulp! | 6:06 pm

2009-ben sem készül visszavonulni a mi kis kedvencünk. És amíg a föld kerek mindig lesz ebből, a nőket megszégyenítő formákkal rendelkező német csodából. Évről évre divatba jön, bár a megszállott ,,bogarasok" szerint nem is ment ki soha a divatból.

 
Egy bogár élete:
1936-ra három prototípus készült el Adolf Hitler megbízatásából. Álma egy olcsó, mindenki számára elérhető autó megalkotása volt. A bogár formatervezéséről pedig a későbbi mesterműveiről ismert Ferdinand Porsce gondoskodott. 1938-ban elkészül a wolfsburgi Volkswagen gyár, de a következő évben kitör a világháború és ennek a kereklámpás, családi kisautónak háborús feladatokat osztanak.  A sivatagi terep és az orosz front is gyengébbnek bizonyult a bogárhátúval szemben. 1946-tól újra elindul a gyártás, bár ebben az évben még csak pár száz darab készül el. Két évvel később már 46 000 darabot gyártanak le és a következő évben már Hollandiába is exportálnak. A Volkswagen gyár nem csak a szomszédos ország felé kacsintgat, hamarosan világszerte bogarak lepik el az utakat. Még az Egyesült Államokba is eljut ahol 1967-től kezdve ,,Bogár" néven árulják. Ellenben Angliával ahol soha sem terjedt el igazán ez a kifejezés. Meghódítva a világot (jócskán kenterbe verve Nagy Sándort) 2003-ban Mexikóban befejezik a gyártását.
 
És megint csak a magyarok:
Gondolom sokaknak ismerősen cseng az a név, hogy Barényi Béla... Vagy mégsem? Igen, megint egy zseniális képességű magyar, akinek nem kevesebbet, mint a Volkswagen bogarat köszönhetjük.Ő alapította meg a Mercedesnél a biztonságtechnikai részleget. A '40-es évektől törésteszteket végeztetett (a világon ő először). És persze a legfontosabb... Barényi Béla tervezte meg a bogárhátút (bár Ferdinand Porsche nevéhez kapcsolják még a mai napig is), öt évvel Porsche prototípusa előtt. Persze Barényi sem hagyta annyiban a dolgot. Beperelte a Volkswagen gyárat jelképesen 1 márkára. Évekig tartó pereskedés után a bíróság elismerte a magyar tervező igazát. Az már csak hab a tortán hogy az első Porsche sportautók rajzait is ő készítette el.

 
Herbie:
Minden bizonnyal mindenki emlékszik a klasszikus 1969-es ,,Kicsi kocsira", a jellegzetes 53-as rajtszámmal az elején és az oldalán.  A Herbire keresztelt VW bogár végigveri a 40 évvel ezelőtt aktuálisnak számítót "szupermodern" versenyautókat. Minden futamot győzelemmel zár, de még az ellenfelek alattomos trükkjeitől sem hátrál meg. Mindezt annak köszönhetik a pilóták, hogy bogaruk emberi érzésekkel rendelkezik. Néha meg is sértődik, de a barátaitól elszakíthatatlan.
 
Új Bogár:
1998-ban a mexikói Volkswagen gyárból gurult ki, egy kis spanyol akcentussal, az Új Bogár, megőrizve a veterán testvér stílusjegyeit. Külsőre jobban hasonlít, mint belsőre, de nincsen éles váltás, ugyanazok a letisztult, egyszerű formák. Kistestvérnek elég nehezen nevezhető, hiszen köbcentire és teljesítményre is nőtt. 210km/h-ra saccolják a végsebességét, ami nagy lépés az elődje 100-120km/h-ás maximális sebességéhez képest. A legnagyobb eltérés viszont az, hogy az új bogár nem tartozik az alacsony árkategóriás autók közé, ezért is törpül el a népszerűsége a régi bogárhátúétól. De figyelem! A motort aztán nem hátul keresni!
 
Legelső bogarak: 1100ccm, benzines, 25 lóerős, 100km/h (léghűtéses boxermotor)
 
Új bogár (legkisebb változata): 1400ccm 75 lóerős
         (erősebbik változata): 2300ccm 170 LE
 

A bejegyzés trackback címe:

https://pulp.blog.hu/api/trackback/id/tr41950584

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása